Airco compressors

Compressor van airco kapot

Een goed functionerende airco kan niet zonder een goed werkende compressor. De airco compressor, ook wel AC-compressor genaamd, pompt namelijk het koelmiddel door het hele aircosysteem. Dit is nodig om de airco te laten doen wij hij moet doen: koele lucht produceren en deze het dashboard uit blazen. Wanneer dus de compressor van de airco kapot is of niet goed werkt zal ook de airco niet goed werken met een veel te hete auto tot gevolg.
In dit artikel leggen we u uit hoe u in een vroeg stadium kunt herkennen dat de airco compressor niet goed meer werkt: met de symptomen van een slecht werkende airco compressor. Soms kan het onderdeel nog gerepareerd worden, maar dit wordt al gauw een dure grap en dan zal het goedkoper zijn deze in zijn geheel te vervangen.

De symptomen van een kapotte airco compressor

Door de jaren heen heeft de compressor van uw airco het zwaar te verduren. De airco wordt immers constant aan en uit gezet, waardoor de compressor erg wisselend belast wordt. Nu gaat dit onderdeel niet erg snel kapot en is het ook erg afhankelijk van de mate waarin u de airco gebruikt. Zo zal de airco compressor van iemand die in de winter veel kilometers maakt, maar in de zomer vaak de fiets neemt het langer uithouden dan die van iemand die juist in de zomer vaak toert met de airco aan.
Voordat het hele systeem het zal begeven, zullen er enkele tekens zijn dat de compressor van de airco defect aan het gaan is. Dat zijn vooral de volgende vier:

  • De compressor van de airco maakt lawaai;
  • De auto-airco werkt niet meer zo goed;
  • De airco lekt vloeistof;
  • De koppeling van de compressor zit vast.

Airco compressor maakt geluid

Wanneer er gekke geluiden klinken als u de airco aanschakelt, dan is de kans groot dat uw AC-compressor kapot begint te gaan (of al kapot is). De compressor is voor het goed functioneren afhankelijk van heel wat bewegende en draaiende onderdelen met lagers en tandwielen. Als hier één onderdeeltje van kapot gaat, zal het niet lang duren voordat de rest volgt. Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint.
Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert. Nu lekt er standaard altijd wel een beetje koudemiddel. Wanneer dit dus niet tijdig wordt aangevuld, zal er ook te weinig smeermiddel zijn, met een brommende, klapperende of zoemende compressor tot gevolg.
Het kan ook gebeuren dat u een geluid hoort dat afhankelijk is van het toerental van de motor. Dit lijkt een beetje gek, maar heeft te maken met wat we resonantie noemen. De eigenfrequentie van een onderdeel van de airco kan hetzelfde zijn als dat van de motor. Denk aan een glas dat mee trilt wanneer er geluid op een bepaalde golflengte wordt afgespeeld. De airco trilt dan als het ware mee met de motor, wat het hinderlijke geluid veroorzaakt. Dit is niet schadelijk, en is verder geen probleem. Het kan wel heel irritant zijn, en daarom zijn er speciale dempers hiervoor verkrijgbaar. Soms helpt ook het bijvullen van de aircovloeistof. Probeer dit dus eerst!

De airco van de auto werkt niet goed

Staat de airconditioner van uw auto aan, maar komt er in tegenstelling tot de koude lucht die u graag zou willen, warme lucht uit het dashboard? Dan werkt de airco dus niet goed en negen van de tien keer duidt dit op een kapotte aircopomp. Een defecte aircopomp is niet in staat om voldoende koelvloeistof door het systeem te pompen, waardoor de airco lucht blaast niet goed koud is.
Dit is meestal een geleidelijk proces, maar de meeste mensen hebben het pas door wanneer de compressor in zijn eindfase zit. In het begin zal de lucht wat minder koud zijn dan het hoort, om na verloop van tijd al zijn koelheid te verliezen met uiteindelijk een heteluchtoveneffect als gevolg. Probeer dan het hoofd nog maar eens koel te houden!

Er lekt vloeistof uit de airco

De compressor zet de vloeistof in het systeem onder hoge druk. Door goed werkende lagers en gedegen rubbers blijft deze vloeistof op zijn plaats. Wanneer op den duur echter de rubbers en lagers versleten raken, zal het systeem gaan lekken. Als er zich dus vocht op of onder de compressor bevindt, betekent dit dat lagers en rubbers versleten zijn.

De koppeling van de airco compressor zit vast

Door middel van een eigen koppeling is de airco compressor met de motor verbonden. Zo kan de compressor het vermogen van de motor gebruiken wanneer dit nodig is. De koppeling kan echter vastlopen, waardoor hij niet meer in de motor grijpt. Hierdoor zal de compressor niet meer goed werken en dit is tevens een teken dat hij aan vervanging toe is.