EGR kleppen

Hoe werkt een EGR klep?

EGR werkt echter niet bij een stationair draaiende motor en ook bij piekvermogen is het niet ideaal. Een stationair draaiende auto bereikt immers niet zulke hoge temperaturen, waardoor EGR niet nodig is. Bovendien kunnen motoren op lage toeren niet goed draaien met EGR, omdat er dan te weinig zuurstof is. Hetzelfde geldt bij hoge toerentallen: het lagere zuurstofgehalte zorgt voor een daling in het vermogen, waardoor de motor minder goed presteert.
Er moest daarom een systeem komen dat ervoor zorgt dat de EGR enkel werkt bij middelhoge temperaturen in de motor. En u raadt het al: hiervoor is de EGR-klep bedacht. Dit is een klepje bij de motor dat de uitlaatbuis met de inlaatbuis verbindt. Als het nodig is gaat het klepje open en stromen de uitlaatgassen weer terug het motorblok in. En als het niet nodig is (dus bij lage en hele hoge toerentallen) blijft het klepje gesloten en werkt de motor zonder uitlaatgasrecirculatie.

Verschillende soorten EGR kleppen

Hoewel de werking van iedere EGR klep in principe hetzelfde is, bestaan er in de praktijk grote verschillen tussen de kleppen bij verschillende motoren. Oudere modellen hebben een dikke metalen schijf die is verbonden met een vacuümslang en een membraan. Samen zorgen deze ervoor dat de klep opent wanneer er een bepaalde druk is bereikt in de motor.
Wat nieuwere motoren zijn meestal uitgerust met elektronische sensoren en een computer. De sensoren sturen dan een seintje naar de computer wanneer de kleppen dicht moeten en een ander seintje wanneer ze weer open mogen.
De nieuwste en meest geavanceerde motoren worden tegenwoordig ook wel voorzien met puur digitale kleppen. Dit zijn dus eigenlijk helemaal geen kleppen, maar een geavanceerd systeem dat de recirculatie van de uitlaatgassen automatisch regelt.
Auto’s met een turbo zijn ook voorzien van geavanceerde systemen om de uitlaatgassen de goede weg te leiden. Een turbo wordt immers aangedreven door lucht uit het uitlaatsysteem en heeft invloed op de verhouding tussen brandstof en zuurstof in de cilinder. Daarom zijn EGR’s tegenwoordig eigenlijk veel meer dan alleen ‘een klepje’!

Symptomen van een defecte EGR klep

Tot zover de techniek achter EGR. Laten we overgaan tot de hamvraag: hoe een defecte EGR klep te herkennen? Er zijn verschillende aanwijzingen die een auto u geeft wanneer de EGR kapot is. Nu is het echter zo dat sommige van deze symptomen tevens kunnen duiden op andere defecten. Daarom bespreken we die ook even kort. Zo voorkomt u dat u straks de verkeerde reparaties laat uitvoeren.
Daarbij moeten we tevens bedenken dat een slecht werkende EGR-klep op twee manieren problemen kan geven. Hij kan dicht blijven, of hij kan juist open blijven staan. In het eerste geval is er geen uitlaatgasrecirculatie. In het tweede geval is er juist altijd uitlaatgasrecirculatie. Beide situaties leiden tot problemen en bijhorende symptomen, maar deze symptomen zijn behoorlijk verschillend.

EGR klep kapot – De oorzaken

Omdat de EGR klep zich bevindt tussen de uitlaat- en inlaatkant van de motor, krijgt deze door de jaren heen behoorlijk wat te verduren. Alle uitlaatgassen die weer terug het blok in worden geleid, komen immers langs de klep.
Een deel van het uitlaatgas bestaat uit roet. Wat we daardoor vaak zien is koolafzetting bij de klep. Hierdoor raakt deze vervuild. Daardoor gaat de klep niet meer goed open en dicht en op den duur gaat hij zelfs helemaal vast zitten. Ook de EGR leiding kan hier overigens problemen mee krijgen. Het resultaat is dan een klep die niet meer open en dicht gaat: een kapotte EGR dus.