Stuurpompen

Stuurbekrachtiging (Spomp)

Vroeger was een auto besturen alleen weggelegd voor de krachtpatsers onder ons. Echter, sinds de uitvinding van stuurbekrachtiging kan iedereen een auto eenvoudig besturen. De kracht die nodig is om de wielen over het wegdek te laten draaien, hoeft niet meer alleen te komen van de bestuurder. Naast dat het besturen van de auto een stuk lichter is, zorgt stuurbekrachtiging er ook voor dat het aantal omwentelingen van het stuurwiel afneemt.

Hoe werk stuurbekrachtiging?

De meeste auto’s hebben stuurbekrachtiging die hydraulisch is. Als je aan het stuur draait, wordt olie die onder druk staat via cilinders naar de voorwielen gepompt. Door de oliedruk wordt elke beweging versterkt overgebracht. Nadeel van dit systeem is dat de pomp die de olie voortstuwt altijd aan is. Ook als je op een recht stuk rijdt. Dit kost natuurlijk brandstof en is niet efficiënt. Bovendien neemt het systeem veel plaats in beslag. Daarom worden moderne auto’s afgeleverd met elektrische stuurbekrachtiging. Deze werkt alleen als er aan het stuur wordt gedraaid en het systeem is tevens veel compacter.

Defecte stuurbekrachtiging

Een kapotte stuurbekrachtiging merk je meteen op, want het sturen wordt veel zwaarder. De oorzaken van een defecte stuurbekrachtiging kunnen verschillend zijn: bijvoorbeeld een kapotte stuurbekrachtigingspomp of een lekkage in de leidingen. Om stuurbekrachtiging weer goed te laten werken, kun je het beste naar een garage gaan.